bunga bunga cinta

Tuesday 17 April 2012

Mengapa Rabiatul Adawiyah???

mengapa rabiatul adawiyah?bagi sy bnyak sbb mngapa sy namekn blog ini sebagai rabiatul adawiyah....kalau anda semua nk tau...rabiatul adawiyah merupakan idola atau ikon sy....siapa rabiatul adawiyah??ok...saya akan ceritakan siapa sebenarnye rabiatul adawiyah....nama sebenar  ialah  Rabi’ah binti Ismail al-Adawiyah ....rabiatul  merupakan wanita sufi yang terkenal dalam sejarah Islam. Dia dilahirkan sekitar awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq. Dia lahir dalam sebuah keluarga yang miskin dari segi kebendaan namun kaya dengan peribadatan kepada Allah.  Bapa Rabi’ah merupakan hamba yang sangat bertaqwa, tersingkir daripada kemewahan dunia dan tidak pernah letih bersyukur kepada Allah. Dia mendidik anak perempuannya menjadi muslimah yang berjiwa bersih. Pendidikan yang diberikannya bersumberkan al-Quran semata-mata. Natijahnya Rabi’ah sendiri begitu gemar membaca dan menghayati isi al-Quran sehigga berjaya menghafal kandungan al-Quran. Sejak kecil lagi Rabi’ah sememangnya berjiwa halus, mempunyai keyakinan yang tinggi serta keimanan yang mendalam.


rabiatul seorang hamba allah yang taat pada perintahNYA.malah setiap masa rabiatul dihabiskan dengan bermunajat kepada allah...beliau sangat takut akan seksaan allah taala..amat penting bagi kaum hawa pada masa kini meneliti semula kisah2 wali allah ini untuk dijadikan sebagai pedoman sebelum bertemu allah kelak...Rabi’ah telah membentuk satu cara yang luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Dia memulakan fahaman sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah....antara mutiara kata yang boleh kita ambil dari rabiatul antaranya ialah:



   Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada    mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun.” 


         
 Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun,
 Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun,
 Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun.”
 Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun,  Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun,  Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun.”

           Tuhanku! Tiada kudengar suara binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu.


Sesungguhnya apa juga lintasan hati dan luahan rasa yang tercetus daripada kita bergantung kepada cara hati kita berhubung dengan Allah. Semakin kita kenali keluhuran cinta kepada Allah, maka bertambah erat pergantungan hati kita kepada Allah serta melahirkan keyakinan cinta dan kasih yang sentiasa subur.Dengan itu kita akan sedar bahawa kita sebenarnya hanya bergantung kepada Allah. Bermula dari sini kita akan mampu membina perasaan cinta terhadap Allah yang kemudian mesti diperkukuhkan dengan mencintai titah perintah Allah. Mudah-mudahan nanti kita juga akan menjadi perindu cinta Allah yang kekal abadi.amiinnn........................



No comments:

Post a Comment